Rövid kõzetfizikai leírás:
A bazalt sötétszürke, fekete, bázisos, igen finom szemcséjû kiömlési kõzet. A gabbró magma
újkori kiömlési kõzete, testsûrûsége 2500-3000 kg/m3, törõszilárdsága 1600-3500 kg/cm2.
Szerkezetébõl adódóan igen nagy szilárdságú. A jó minõségû bazalt nehezen munkálható meg,
viszont jól fényezhetõ, igényes burkolóanyag készíthetõ belõle.Magyarországon a bazalt a legfiatalabb földtörténeti korban került a felszínre Salgótarján térségében valamint a Balatonfelvidéken. Gyakori hatszögletû oszlopos elválása (bazaltorgonák) miatt nagyobb tömbökben nehezen fejthetõ ezért felhasználása kissé korlátozott. Díszítõkõként ritkán alkalmazzák, leggyakrabban zúzott és hasított kõként valamint kockakõként használják. Kertépítészeti szempontból ez utóbbi felhasználása a legelterjedtebb. Budapest útjainak burkolását a Fõvárosi Közmunkák Tanácsának irányításával az 1870-es években kezdték el. Kezdetben gránit és andezit nagykockakövet használtak, majd néhány év után a nógrádi bazaltbányákból származó kockakõ vált általánossá. A trianoni döntés után a nógrádi bányák döntõ része Szlovákiához került, megmaradtak viszont a Tapolcai-medence peremén üzemelõ bányáink.
A bazalt elõfordulásával párhuzamosan sötétbarna, sötétszürke színû bazalttufával is találkozhatunk. E kõzet általában durva törmelékes, nyomószilárdsága jóval kisebb a bazalténál. A Balaton-felvidék egyes területein a permi vörös homokkõhöz hasonlóan a bazalttufa is igen jelentõsen hozzájárul a térség sajátos táj- és településkarakterének kialakulásához.
Budapest térségében, a fõvárosi útfelújítási munkálatokból származó bontott nagykockakõ viszonylag könnyen beszerezhetõ építõanyag. Járatos méretei 18x18 cm, vastagságuk 18, 16, 14 cm, a 16 cm vastagságú a legelterjedtebb. Jellemzõ, hogy a nagykockakõ burkolatokat az idõk folyamán egyszer már átfordították, így a bontott kövek mindkét oldala koptatott (méretébõl fakadóan a bazalt nagykockaköveknek csak két oldala használható látszó felületként). Elõfordul, hogy takarékossági okokból a bontott anyagot félbehasítják és így értékesítik. Ez esetben a 7-8 cm vastag kövek, hajlékony alapra, szórt fugázással rakva már nem alkalmasak csak gyalogos terhelésû utak burkolására! Gépjármû forgalom esetén a félvastag és ezért kevésbé stabil kövek fugaanyaga a rezgések miatt lassan a kõ alá kerül, a felezett kockakõ "kinõ" a burkolatból!
Forgalmazott termékek
Képek